måndag 9 juni 2008

I will be gone for a while.

Imorgon ska jag iväg på nästa lilla äventyr som jag har berättat om. Men jag tänkte mest på det här med att resa bort själv och vara borta mer än 1-2 veckor. Det är inte alltid helt lätt.

För det första måste man planera var man vill åka och vad man ska göra. I mitt fall nu, söka jobb i Paris och hoppas på att få komma på intervju. Nästa steg blev då, ta sig till Stockholm och förbereda sig inför en arbetsintervju på franska. För att sedan i inse att intervjun kommer inte alls bli så som de har sagt tidigare och man får improvisera något grymt bra för den där killen.

Vänta några veckor på svar. Och man får svar JA du ska få åka till Paris hela sommaren!
Börja leta resor som passar med de tider som du ska passa och tider till resan som du ska kunna håll genom att först ta sig ifrån Skövde. Vilket nu imorgon resulterar i att jag lämnar Skövde 10.47 och landar i Paris 20.40. Och då 20.40 är jag hemlös i ca 12 timmar. Men ska försöka smita in på Jossans disneyboende. För att etfter 9 någon gång dagen därpå kunna få tillgång till mitt boende.

Men tillbaka till planeringen. Resan är bokad, bra. Sen när man ska jobba så som jag ska göra vill de ha lite papper ifrån dig. Typ personbevis översatt till franska. Du får gå och leta på närmsta skattekontor och be om detta för att inse att det kommer inte funka. Nöjer dig då istället med ett på engelska med fina stämplar och extra allt på.
Sedan tycker arbetsgivaren att det är viktigt att veta vilket år du hade kikhosta och fick spriter och sånt. Om man har tur kan man efter mycket letande hitta sånt hemma och göra lite kopior och hoppas att de godkänner detta.
Och eftersom jag har blivit en slarvermaja så är det alltid bra att ha en försäkring som gäller utomlands längre än 45 dagar.

Så, puh klar. typ. Sen börjar nästa hemska moment. Packning. Men denna gång har jag insett att packningen går så mycket lättare när man endast är borta under sommarmånaderna, så detta är någor jag starkt rekomenderar om man nu inte har något emot att missa de svenska myggorna och jordgubbar osv.

Sedan kommer ett problem eller lyx, beronden på hur man vill se på det. Att resa själv. Detta kan jag ofta tycka är väldigt skönt. Man har stenkoll på alla tider och vart man ska befinna sig hela tiden, du har ingen annan att lita på. Man kan äta hur mycket och hur lite man vill och var man vill. Underhålla sig med vad man vill när man väntar och reser. I mitt fall oftatst sova! Men en sak som är lite jobbigt det är typ trånga utrymmen när man är själv. Man måste släpa på allt hela tiden. Tänk ett toabesök med en gigantisk väska och ett stort handbagage, inte helt lätt.
Och en sak blir så otroligt skönt, att checka in väskan och hoppas på att vågen visade rätt antal kg och bli av med väskan för ett par timmar, för att sedan återses på rätt plats igen!

Sen kommer de små sakerna att hitta dit man ska, fixa biljetter och sånt trevligt. I en ny stad eller ett nytt land kan detta bli lite knepigt. T.ex. i Belgien och Holland kan du inte köpa några biljetter i automater med ditt Visa eller Mastercard eftersom dessa anses som Kreditkort. Om även dit Maestro kort krånglar återstår bara att fixa kontanter i rätt valuta och stå i en härlig kö och prata med en människa. Helst inte på engelska om du nu inte befinner dig i ett engelsktalande land.

Och sen hoppas du på att du kommer fram och att du får ett nytt härligt äventyr.


Lis, som alltså idag endast väntar på att Paris avresa och Disneyjobb ska komma igång.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Wihoooo! On se voit bientôt!!! :D

Anonym sa...

Oui! Bien sûre! Ca va être super!