måndag 12 januari 2009

Språk.

Jag har studerat språk officiellt i ett och halvt år + ca 2 år utomlands har gjort mig till en språk snobb, eller jag vet inte ifall det är rätt ord. Men mina öron snappar upp språk runt omkring mig. Och när jag hör svenskar som ska försöka kommunicera med de andra människorna som inte pratar svenska vill jag bara ingripa och hjälpa till.

Som nu för en stund sedan, jag har en pluggdag här hemma och går omkring med tajts och en stor tröja och hår som står åt alla håll, och ja plugg stylad. Efter att ha hämtat posten och läst igenom Willy:s reklamblad,(som är min favorit reklam) såg jag deras erbjuande på röd grapefrukt, min favorit sedan Belgien. Iallafall. Till butiken hade även två antagligen spanska utbytesstudenter hittat. De stod i mjölkdisken och förstod inte riktigt vårt röd, grön, blå system med mjölk, och dessutom för göra det hela lite mer komplicerat hade de hittat någon special mjölk och ville nu veta skillnaden. Så där står två ifrån personalen och ska på väsgöt engelska förklara för spanjorerna, som jag sedan en sommar i Paris kan konstatera är väldigt dåliga på engelska de med.. så de skulle försöka förklara att den ena mjölken var kokt så att typ fettet hade försvunnit.. se damen som var lite mer kunnig inom språket engelska började med att säga "they have...." och så kom hon inte så längre och frågade sin kollega vad koka heter på engelska, de funderade sedan ett tag och sedan ropade han ut "COOKING"... so they have cooked the milk so the grease is gone" och det här gör mig störd, jag har endast G i engelska B på gymnasie nivå och resten har jag lärt mig själv genom att vistas utomlands, och cooking betyder inte koka, utan typ laga mat, boiling skulle ha funkat så mycket bättre, och grease, fat funkar väl också ganska bra.. hmm ja iallfall. jag gick därifrån lite störd, och egentligen hade jag inget med det att göra.

en annan rolig spåk grej hände när jag och min familj skulle hyra en lastbil till min kommande flytt på lördag, vi gick in på OKQ8, och bakom oss i kön hamnar några stackars fransmän, för hur har de hamnat i Skövde?? När vi är klara hör jag mannen i kassan ropa ut "HELLOOO! " jag hörde inget mer av deras konversation, men jag antar att det tog ganska lång tid för dem att hyra en bil...

Nu ska jag gå och äta en grape och lära mig mer fonetiska termer, jag är grym på att skriva på fonetisk skrift har jag upptäckt idag, men jag är kass på att förklara det jag gör. Så det ska jag göra nu.

(Kanske inte är jätte smart att klaga på folks engelska etc när jag själv skriver på en ganska kass engelska ibland, men iallfall, sådan är jag. Många stör sig nog även på min felstavade svenska, jag skyller på min hastighet, och med svaga inslag av dyselexi, tror jag iallafall. aldrig testat mig, men jag är grymt dålig på stavning och tackar för word! )

Inga kommentarer: